GI-metoden

Jag måste, måste, måste verkligen ta tag i min hälsa nu..... Hur jobbigt det än kan vara och hur stark suget än är så måste, måste, måste jag verkligen bryta denna viktuppgång som bara blir värre och värre och värre...

Jag vet, har försökt förut, och även klarat det ett tag, typ 1, 2 eller kanske till och med 3 kilo... men faller alltid alltid alltid på samma sak- tålamodet, känns mer eller mindre som att tiden står still och en dag som typ hundra år när jag lever rent.... att det inte kunde gå fortare!!!-känner man och lika långsamt som tiden känns lika still och oförändrade är siffrorna på vågen, iallafall åt ena hållet...:( 

Men börjar fatta mer och mer att det enda typ som håller är VILJAN, har man inte den så hjälper inga snygga dieter eller bra träningspass.

Och det fina i kråksången är just det att jag nu känner på allvar att jag måste och nu har VILJAN.

:)

Sen har även ett par varningsklockor börjat ljuda och en av dem är att jag ofta inte har nån känsel i högra låret när jag vaknar, det är lixom stumt och hårt och så svider det i skinnet där det inte finns nån känsel, det är jättekonstigt men tror att det beror på att eftersom jag är såpass jättetung som jag är nu så vänder jag mej väldigt lite när jag sover och så kan inte blodet cirkulera som det ska.
Sen får jag en väldigt jobbig kramp i ryggen nr jag varit ute och gått en stund, det lixom låser sej och gör stenont!

Så nu måste, måste, måste jag verkligen sätta fart.

Har gjort en liten handlingsplan och tillvägagångssättet som jag tror passar min kropp bäst och det ärär LCHF-metoden, mer känt som GI-metoden. Jag kommer alltså inte, från och med då jag kör igång den 4 januari, att äta eller dricka nåt med ett GLYKEMISKT värde högre än 50. Inte heller sockerfria light-produkter.

Min moster och kusin som oxå är, och varit överviktiga under lång tid har kört med den metoden och gått ner massor! Och det bästa med den, säger de, är att man aldrig går hungrig då fett mättar bättre än massa tomma- kemiska-skräp-kolhydrater.

                                 

Så nu är det inte ViktVäktarna, pulverdiet, flygvärdinnemetoden, svält eller annan skit nu är det GI för min del:P!

Nån mer som har viktproblem/känner nån som har det?,- hör isf gärna av er här, studier visar att det är mycket lättare att bryta dåliga vanor om man är fler som siktar på samma mål, även nån pepp-kommentar eller tränings-tips är oxå välkommet,

Men nu kör vi vänner, det ska iaf jag!!

FRIDA


Kommentarer
Postat av: CandyboX Collector – nu 772 unika tablettaskar !

Det bästa sättet att uppnå sina mål som har en långsiktig tidsplan och det gäller även annat än vikten, är att inte tänka på det. Gör det till en livsstil och inte ett projekt.



PS. Man brukar säga att det tar 6 mån för kroppen att ställa in sig på en ny livsstil, så om du skippar ALLA dieter som finns att skippa och lyssnar till ett enda råd som jag LOVAR LOVAR LOVAR kommer få dina kilon att rasa mer än illa kvickt UTAN att du hamnar i en jojo bantning där kilona kryper tillbaks på kroppen med råge är :



SLUTA med all bröd helt och hållet och unna dig det endast ngn gång - med ngn gång menar jag (du kanske har en frosseri dag en gång i veckan och käkar pizza elr pita elr ngt där bröd ingår).



Gör en markering (typ en stjärna) i din kalender för varje godisfri dag du klarat (det ger en belöningskänsla som att man klarat ngt bra....när man ser att det finns en stjärna vid varje dag. Sedan så måste du ha en frosseridag i veckan elr 2 till och med.



Drick vatten till alla måltider - sluta med läsk, juice och annat - drick bara vatten.



Ät mkt fiskkött och riktig kött (inga prinskorvar, köttbullar och sånt) och ät grönsaker och frukt utan att tänka på hur mkt du äter. Gör gott av grönsakerna - använd fantasin och krydda, blanda, koka, ugnstillaga, stek, riv...ja anything med dina grönsaker, såååå gott !



Känn ingen press att slita på gymmet...iaf inte i det första taget utan promenera så mkt du bara ngnsin orkar.



Sug inte på halstabletter, det ger falska hungerskänslor och falska sug efter mat och annat.



ÄT EN RIKTIG FRUKOST : naturell youghurt (ca 2,5 dl-3 dl) med skivade frukter (jag brukar ta 2 olika frukter), lite kanel (EJ SOCKER) och en stor kopp té.



Och Slarva inte med sömnen, för då blir man omotiverad och orkar inte fullfölja ngt.



PS: Glöm inte att de 8 första dgr:na är värst, då har man socker abstinens med risk för trötthet och huvudvärk, men ge inte upp - för sedan vänder det och då plötsligt märker du första viktnegången och du e pigg och kanske gladare?



LYCKA TILL !



Kram och Gott Nytt år :)

2009-12-30 @ 02:26:46
URL: http://doberwomann.blogg.se/
Postat av: Helene

Hej! Vad bra att du bestämt dig för att ta tag i vikten. Jag gjorde det för 1½ år sedan och har gått ner 23 kg, började på 101 kg. Vill bara säga en kommentar till det du skrev "LCHF-metoden, mer känt som GI-metoden" att det INTE är samma sakt. På LCHF får du äta mer fett, jag rekommenderar GI-metoden med mindre fett men mer proteiner! jag har kört Fas 1 GI i ett år och tappat som jag skrev. Gå gärna in på min blogg för lite pepp, recept och knep och skriv gärna kommentarer, stöttar dig gärna!! ska börja utbilda mig till PT och coach så jag gör det gärna. Vad har du tänkt för träning?

kram

2009-12-30 @ 08:09:12
URL: http://chapelhill.bloggsida.se
Postat av: Margit Üprus

Hej Frida och alla andra som läser det här! Man blir inte fet av att äta mat, man blir fet och hålla på med dieter. På gamla tider höll man inte på med dieter, och nästan alla nästan var inte feta på den tiden. Det var under 1950 talet för 60 år sedan. Så snälla ni: Lyd under den gamla ordvitsen: Ät mindre och motionera mer. Åker det in mindre kalorier och man gör av med mer kalorier så blir man inte fet. Men dieter come on! Det är inte bara från mig det säger även amerikanska doktorer de som är i den verkliga världen och tänker hyfsat. Sluta banta!! Please! Låt det bli det nya nyårslöftet om något. Mvh Maggan och vad är PT för grej? Livscoach eller?

2009-12-30 @ 20:22:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0