Vila?

Har varit väldigt låg under hela denna senaste veckan. Det började typ i förra helgen, kände mej utmattad och orörlig. Grubblade endel.
Sen följde det med in i denna vecka och visst, min tisdag blev rolig och stark, men sen på onsdag kom tröttheten tillbaka och försatte mej i apati.
Men helt konstigt var det iof inte heller, eftersom jag insjuknade i lätt influensa sen på Torsdan, så det var väl det som tog kostade mej den försvunna energin.

Känner mig bättre idag ändå trots allt och har insett att det jag måste prioritera nu är mitt eget välbefinnande.
Har varit väldigt engagerad i olika samhällsdebatter senaste tiden och har börjat grubbla en massa angående det.
Och ju mer jag lyssnar, desto mer ont gör det i mig när jag ser hur samhället i sin naivitet, snäll- och osäkerhet konsekvent anpassar sej gentemot en viss monoteistisk religion samtidigt som det lika konsekvent angriper andra religioner...

Det verkar vara helt ok att säga nedlåtande saker, håna, bespotta vissa trosuppfattningar och ständigt ifrågasätta dessa religioners bekännare medan det blir helt tyst och jätteallvarligt när det gäller en annan religion som har många gemensamma nämnare som religionen man hånar.

Och inget sägs, inget görs, det bara maler på. Tillslut finns sanningen bara hos ett visst folk och så får det vara ok enligt vissa.....

Det gör mej oerhört upprörd!

Rasism och antisemitism har nog aldrig klingat vackert i nån sund människas öron. Men nu när dessa begrepp bytt ansikte så verkar det helt plötsligt blivit mer som, lite krasst sagt, en demokratiskt rättighet.

Alla världsreligioner idag, utom en är äldre än demokratin.
Men demokrati är en förutsättning för att kunna praktisera olika uppfattningar sida vid sida.
Däremot så känner jag inte till nån religion som i grunden förspråker underkastelse inför demokrati, eftersom värderingarna redan finns i livsåskådningen- som många gånger har stora likheter med modern demokrati.
Och det tycker jag i egenskap av troende kristen är helt OK då jag anser att Guds verk, han som skapat himmel och jord alltid är högst upp och hans verk alltid är högre än människans verk. Men eftersom min Gud är en rättvis Gud så tror jag att han ser på vi människors ihärdiga strävan efter rättvisa och likabehandling med kärlek och välsignelse. Vi kämpar och stretar för att få det så bra så möjligt med varandra och det ska vi ta vara på!

Det som dock gör religion tryggare än demokrati för vissa är att inom en trosuppfattning är värderingarna ofta bestämda medan de demokratiska värderingarna måste prövas vilket gör att  demokratin blir mer flytande och får en förmåga att spolas iväg-dvsavskaffa sej själv.

Och det är just det där flytandebegreppet som gör att man måste vara extra vaksam om det som faktiskt en dag kan vara förlorat.

Man kan säga att demokrati är samhällets vatten, vatten som leder oss tillsammans för att lättare acceptara våra olikheter. Ett vatten som inte bör spillas ut.



FRIDA

                                   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0