Vårens absolut hetaste trend heter; Shabby Chic!

Vad är Shabby Chic? När jag hörde det första gången så trodde jag att det var en lite finare omskrivning av orden: Skabbit skick... hehe inte riktigt vad det var men samtidigt så är Shabby Chics kriterier ofta att det ska vara slitet och nött, lite härligt rostigt och skavt, det behöver alltså inte vara "perfekt" och det tycker jag är kul:)

Jag skulle nog sammanfatta denna lantliga enkla stil med franskt påbrå med orden; VITT, ÄNGLAR, ROMANTISKT, SPETS, VÄLANVÄNT OCH NATURNÄRA.

       

Typiska shabby chic saker är bland annat lackerade plåtföremål som burkar, hinkar och vattenkannor, obehandlat ljust trä, vita linnetextiler, handvirkade blommor och sist men inte minst stora gedigna änglar och Madonnor.

Jag älskar det, kul att det äntligen kommer en trend som passar mej perfekt, visst, klart att man kan hålla sej till godo med sin egen smak även fast det inte är på modet, men när nåt är på modet är nästan alltid utbudet så sjukt bra!
Jag älskar att inspireras och att få inspirera med dessa underbara. Jag både köper och säljer shabby chic-grejer. Igår var jag på loppis och hittade på ett par fina plåtburkar och en underbar liten vit pigtittare samt ett par tavlor till köket.

                                                         Mässingsklocka/ bjällra /plinga i me järnhållare Shabby chic



Jag har även börjat att samla på mej lite olika träföremål som jag målar och "shabbar" tills de är sådär vackert slitna och får ett mera rustikt intryck.

Nån annan som gillar Shabby Chic eller nån annan tidstypsik eller tidslös stil? Skriv och berätta!

Ha en skön kväll oxå! /FRIDA

 

 

Hållare för hushållsrulle i vitmålat trä med ros SHABBY CHIC Klicka för att visa Megabild!

Egengnad hållare för hushållsrullar:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0