Nu var det längesen :)

Nu var det vekligen ett tag sen sedan sist. Men nu är jag tillbaka. Har varit lite ambivalent inför just bloggande och mej, har inte riktigt varit säker på om bloggande är min grej eller inte, känner att det ibland kan va lite svårt att veta vad man ska skriva, och hur privat man ska va. Men anledningen att lusten åter dykt upp just nu, är att ett ljus tänts upp inom mej.
Jag har fått luft under vingarna att på riktigt ta itu med ett för mej stort problem som jag dras med; vikten.
Jag har (tyvärr) en rejäl bunt med extrakilon som tar ifrån mej både kraft och livskvalite.
Detta har pågått väldigt länge, i flera år och jag har flertalet gånger förstås försökt att rätta till det. Men så har jag inte haft orken och modet att vara ståndaktig så gång på gång har jag fallit. Och ju fler gånger jag gjort det, desto längre bort har seger sett ut att vara. Och uppepå det har samtidigt kilona rusat iväg....

Men så har det hänt. Det var inte längesen, men det känns verkligen helt rätt, jag har fått träffa en otroligt bra kostrådgivare på gymmet Onyx i Borås. Detta gym hörde av sej till mej med anledning av en tidningsartikel som jag medverkade i för ett par månader sen angående min situation. Detta berörde dessa personer så de ville bara göra allt som de kunde för att hjälpa mej:D!!!

Jag har nu fått rådet att äta enligt LCHF-metoden (low carb high fat) eftersom det är ett väldigt bra sätt att hålla blodsockret i schack med och med ett balanserat blodsocker håller man det anabola hormonet insuslin på sin plats och kroppen kan lättare göra sej av med fettdepåerna när de inte har kolhydraterna att tillgå. 

Jag har även varit gravt sockerberoende och sen ett par år tillbaka bara baljat i mig cola light, vilket tom varit sämre än att ha druckit vanlig cola. All light läsk lagras i levern och belastar därför kroppen mera än vanligt socker som kroppen känner igen. Att dricka en cola light innebär även att man lurar kroppen, för när man dricker det så tror kroppen att nu kommer det socker men så kommer det inget. Det blir som ett lite falskt alarm scenario och insulin pumpas på i onödan och eftersom att sötningsmedlen i lightdryck ofta är sötare än vanligt naturligt socker skickar kroppen ut ännu mera insulin. 

Men så har det hänt! Från att inte ha vågat vara utan lighten en hel dag så har jag nu inte handlat nån sån dricka sen en HEL VECKA tillbaka! Och det känns bara bara som en otrolig befrielse! Men det lustigaste av allt är att jag inte ens är sugen!
Och det är jag min numera kolhyedratsfattiga och feta mat att tacka, ju mindre insulinpåslag desto mindre sug!

Men mycket av detta är pga min kompetenta kostrådgivare och jag har insett att man faktiskt MÅSTE ha nån vid sin sida för att lyckas. Iallafall om man som i mittt fall har svårt att lyckas på egen hand.

dagens meny

frukost; tonfisksallad med majonnäs/creme fraiche dressing

lunch; kebabsallad (mkt liten bit pitabröd)

fika; 2 koppar the med mellanmjölk+3 små kex

kväll: 4 kycklingnuggets, 1 side salad, minimorötter, ceasardressing och en Ramlösa Citrus

sent: 1 st chailatte på vispgrädde:D


                                             

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0